Aistien Aikaa

Terveysvalmennukset TtM Eriikka Tolvanen

Aistien Aikaa

Terveysvalmennukset TtM Eriikka Tolvanen

Terveyskompassin Uutiset

VALITSE TERVEYS ūüí•

Tavoitteena 101 vuotta Elämää 

Jossain kohtaa ihmisen itsesäätelyjärjestelmä lopulta romahtaa ja siirrymme muistoksi sukutauluun. Aivojen ja kehon terveys on onneksi pitkälti omia arkisia valintoja, johon voimme vaikuttaa läpi elämän. Elämä on seikkailu ja ihmisen parasta aikaa. 

Hyvinvoinnin ABC 

- Vie aivot lenkille 

- Nukkuen laitat rahaa pankkiin 

- Rentona kaikki virtaa eikä jännitä

- Hymy tarttuu ja maailma hymyilee takaisin 

- Kuppi on aina puoliksi täynnä asenne 

- Elämä on seikkailu

- Koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää 

- Rakasta värejä ja rasvaa ainakin lautasella 

- Tee sitä mitä huvittaa ja milloin huvittaa 

- Ilo pitkästä itkusta 

- Ensin huvit sitten työ

- Sääli ei ole sairautta.

Simple, fun and magical ūüí•

Valitse Terveys

Terveys edellä Askel kerrallaan. Minulla ainakin on välillä ja aika usein pähkäilyä päätösten kanssa - liittyen ihan mihin tahansa asiaan. Liian paljon vaihtoehtoja ja intressejä. Helpottavaa, kun ottaa valintakompassikseen Terveyden. Kysyn itseltäni tuon tuosta, lisääkö arkiset valintani Tyytyväisyyttä ja Terveyttä elämääni ? Jos kehoni ja oloni viestii kyllä, niin sitten sitä kohti. Simple, fun and magical.

Jotta elämä olisi mielekästä, on tärkeää tehdä asioita, joista tykkää ja niin kuin tykkää. Esimerkiksi liikkua tavalla, josta oikeasti nauttii. Liikkumisen kuuluu olla mukavaa eikä suoritettavaa pakkopullaa. Liikunnan ei myöskään tarvitse olla joku tietty laji. Eilen tuli terveysaskeleet huomaamatta tytön kanssa päivän shoppailureissulla ja pukukopissa sai kroppaa kiemurrella vaikka minkälaisiin asentoihin ja venytyksiin - varsinkin liian pientä mekkoa sovittaessa. Siivotessa saa helposti hien pintaan ja kotiin samalla hyvää oloa. Tippa eteeristä öljyä sinne tänne vielä aistien iloksi ja pyykin sekaan. Mikäs siinä sitten pyykkejä ripustellessa nuuhkia ja nautiskella.

Jalat alle aina, kun voi. Aamukahvia odotellessa voi tehd√§ vaikka kymmenen kyykky√§ ja aurinkotervehdyksen. Ei kaikkea tarvitse menn√§ suorittamaan yhdell√§ kertaa jumppatunnille vaan ripotella liikkeit√§ sinne t√§nne pitkin p√§iv√§√§. Vaikutus on sama - jopa parempi. M√§ olen ajatellut hankkia my√∂s oman Personal Trainerin - koiran ūüôā

Liikkeelle vaan, vaikka mieli sanoisi, ettei huvita. Se yritt√§√§ vain huiputtaa. Vie aivosi lenkille luontoon √§itimaan ja mets√§n huomaan. Mets√§√§ parempaa terapiaa ei ole. Luonnon ymp√§r√∂im√§n√§ ihminen tuntee itsens√§ sopivan pieneksi ja kuuluu joukkoon, kuten taivaalla liihottelevat linnut tai polulla kipitt√§v√§ muurahainen. El√§m√§ on liikkeess√§ koko ajan. K√§vely on oiva terveysvalinta ja helppo toteuttaa. Maisemat vaihtuu eik√§ siihen tarvita kuin normivaatteet. Reippaammalla vauhdilla saa my√∂s hien otsalle. Aivot virkistyv√§t ja keho alkaa tuottaa mielihyv√§hormoneja ja rentoutuu. Parhaat ja uudet ideat syntyy itsest√§√§n yleens√§ k√§velless√§. Kimpassa k√§vellen, vauhti on passeli, kun pystyy puuskuttamatta rupattelemaan. Sauvat on mun parhaat lenkkikaverit. Miten me Suomalaiset keksit√§√§nkin kaikkea hauskaa - Sauvak√§velyst√§ eukonkantoon ja suojalkapalloon. Ja joku viel√§ v√§itt√§√§, ett√§ ollaan muka tyls√§√§ kansaa - ja p√∂h ūüôā

Liikunnan terveysvaikutukset liittyvät aktiivisuuteen. Hyvä terveysvalinta on yksinkertaisesti vain antaa itsensä olla aktiivinen. Valita aina jalat alleen, kun voi. Keho haluaa luontaisesti liikkua ja tutkimusten mukaan jo 20 min. paikallaan olo heikentää verenkiertoa ja aiheuttaa epämukavaa oloa. Nukkuessaankin ihminen vaihtaa asentoaan tuon tuosta, niin mitä sitä hereillä ollessa pidättelemään. Kouluista ja työpaikoilta pitäisi kerätä tuolit pois ja hyödyntää kinesteettistä oppimista ja lisätä työtehoa esim. sähköpöydin, palaverit kävellen ja kahvitauot vaikkapa kyykyssä.

Habaa, lihasvoimaa, tasapainoa ja hengästymistä kannattaa myös suosia kuin värikästä ruokaa. Asahi on oiva terveysliikuntamuoto, jossa yhdistyy nuo kaikki. Asahi on koko kehon ja mielen harjoitus ja sen suosio on siinä, että harjoituksen jälkeen on yksinkertaisesti hemmetin hyvä olo. Asahi kehittää myös läsnäolotaitoja, muistia ja keskittymiskykyä sekä rentouttaa. Huomio lepää siinä, miltä liike tuntuu ja peilinä on omat aistit ja tuntemukset. Moni kysyy minulta mitä se Asahi oikein on ? Asahissa kehoa avataan, venytellään ja vahvistetaan niskasta nilkkoihin. Se hoitaa ja ennaltaehkäisee tuki- ja liikuntaelinvaivoja ja tasapainottaa mieltä. Metsä Asahi on oikea terveyspommi.

Terveys edell√§ eteenp√§in - Eriikka ūüíõ

Apetta aivoille

Välimeren ruokavalio perustuu kreikkalaisten, eteläitalialaisten ja espanjalaisten 1940- ja 1950-luvuilla noudattamiin ruokailutottumuksiin, joita pidetään nykyisin yleisesti terveellisinä. Perinteiset ruoat ovat Välimerellä nykyaikana osin väistyneet uudempien ruokalajien tieltä niin että alueen perinteistä ruokavaliota noudatetaan tyypillisimmillään lähinnä Kreikan saaristossa ja Etelä-Italiassa.

Vuonna 2010 Välimeren ruokavalio valittiin Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon. Välimeren eri maiden ruokakulttuurit poikkeavat toisistaan, joten Välimeren ruokavaliolle ei ole yhtä ja selkeää määritelmää. Välimeren ruokavalion katsotaan kuitenkin yleensä sisältävän runsaasti kylmäpuristettua oliiviöljyä, vihanneksia, hedelmiä, viljatuotteita, pähkinöitä ja papuja, kohtuullisessa määrin kalaa, lihaa, maitotuotteita ja punaviiniä sekä pieniä määriä kananmunia ja sokeroituja ruokia. Joidenkin määritelmien mukaan vilja nautitaan Välimeren ruokavaliossa kokojyvätuotteiden muodossa. Unesco sisällyttää Välimeren ruokavalion määritelmäänsä myös ruokakulttuuriin kuuluvan yhteisöllisyyden.

Useat tutkimukset viittaavat siihen, että perinteinen Välimeren ruokavalio edistää terveyttä. Esimerkiksi laajan kreikkalaistutkimuksen mukaan alkoholin kohtuukäyttö, lihan ja lihajalosteiden vähäinen kulutus sekä vihannesten, hedelmien, pähkinöiden, oliiviöljyn ja papujen runsas käyttö vähentää kuolleisuutta. Välimeren ruokavalion noudattaminen on todettu vähentävän ennenaikaisen kuoleman riskiä 9 %, sydän- ja verisuonitaudin riskiä 9 %, Parkinsonin taudin riskiä 13 %, Alzheimerin taudin riskiä 13 % ja syövän riskiä 6 %.